Het gemak van het retourproces

Jan-Koen Sluijs

Geen retour, toch geld terug

Ons klassieke denken over hoe de economie werkt en welvaart brengt, heeft geen antwoord op de negatieve effecten van ‘welvaartshandelen’.

Het gemak van het retourproces dient de consument en is vastgelegd in de wettelijke regels over ‘koop op afstand’. Die maken het mogelijk dat je vrijwel altijd zonder opgaaf van redenen je koop binnen veertien dagen ongedaan mag maken – en dus kosteloos mag retourneren. Het is geen wilde gedachte dat kopen-op-afstand consumentisme aanwakkert en leidt tot verspilling en een extra negatieve impact op het milieu. Want niet alleen belandt geretourneerde kleding vaak in de verbrandingsoven, meer productie van goederen leidt in het algemeen tot meer schade aan het milieu.

Lees het volledige FD artikel van 10 maart 2020 Wetgeving om consumenten te beschermen schaadt hen juist via deze link

Vorige
Vorige

FARMA TER VERANTWOORDING deel 5

Volgende
Volgende

Na een jaar NCC; veel drukte om niets? En opmerkingen over tenuitvoerlegging.