KLACHTENREGELEMENT
Klachtenregeling Coupry advocaten
Artikel 1 Definities
In deze Klachten- en Geschillenregeling wordt verstaan onder:
Cliënt: Natuurlijk persoon, dan wel (privaatrechtelijke of publiekrechtelijke) rechtspersoon die als gevolg van de totstandkoming van een overeenkomst van opdracht met Coupry B.V. van advocatuurlijke dienstverlening van Coupry B.V. gebruikmaakt, dan wel gebruik heeft gemaakt;
Klacht, meervoud: Klachten: iedere schriftelijke uiting van ongenoegen van of namens de Cliënt jegens de advocaat of de onder diens verantwoordelijkheid werkzame personen over de totstandkoming en de uitvoering van een overeenkomst van opdracht ten aanzien van advocatuurlijke dienstverlening, de kwaliteit van de advocatuurlijke dienstverlening of de hoogte van de declaratie ter zake van advocatuurlijke dienstverlening, niet zijnde een klacht als bedoeld in paragraaf 4 van de Advocatenwet;
Klager: de Cliënt of diens vertegenwoordiger die een Klacht kenbaar maakt;
Klachtenfunctionaris: de advocaat-bestuurder die is belast met de afhandeling van de Klacht.
Artikel 2 Toepassing
Deze Klachtenregeling is van toepassing op iedere overeenkomst van opdracht ten aanzien van advocatuurlijke dienstverlening tussen Coupry B.V. als opdrachtnemer en een Cliënt als opdrachtgever, tenzij door Coupry B.V. en de Cliënt uitdrukkelijk in de overeenkomst van opdracht of door middel van een ander schriftelijk document van deze klachtenregeling wordt afgeweken.
Artikel 3 Doel
Deze Klachtenregeling heeft tot doel:
het vastleggen van een procedure om een Klacht binnen een redelijke termijn op een adequate en constructieve wijze af te handelen;
het vastleggen van een procedure om de oorzaken van de Klacht vast te stellen;
het behoud en de verbetering van bestaande relaties door middel van goede behandeling van de Klacht;
de verbetering van de kwaliteit van de dienstverlening met behulp van de behandeling van de Klacht.
Artikel 4 Informatieverstrekking bij aanvang dienstverlening
De advocaat, zoals bedoeld in artikel 6.28 van de Verordening op de Advocatuur, wijst de Cliënt voor het aangaan van de overeenkomst van opdracht erop dat Coupry B.V. deze Klachtenregeling, die openbaar is gemaakt op de website www.coupry.nl, hanteert en dat deze van toepassing is op de advocatuurlijke dienstverlening.
Onder verwijzing naar de artikelen 13 en 15 van de Algemene Voorwaarden van Coupry B.V. kan een Klacht die na behandeling overeenkomstig de interne klachtprocedure zoals bedoeld in artikel 5 van deze Klachtenregeling niet is opgelost, ten behoeve van een bindende uitspraak uitsluitend worden voorgelegd aan de bevoegde Nederlandse burgerlijke rechter.
Artikel 5 Interne klachtprocedure
De Klacht waarmee een Cliënt Coupry B.V., al dan niet door middel van het e-mailadres info@coupry.nl, benadert, wordt doorgeleid naar de advocaat mr. A. de Groot die als bestuurder van Coupry B.V. is belast met de uitvoering van deze interne klachtprocedure en die daarmee optreedt als Klachtenfunctionaris. De klacht dient ten minste te bevatten:
de naam en het adres van klager;
de datum van indiening van de klacht;
een omschrijving van de gedraging waartegen de klacht zich richt.
De Klachtenfunctionaris bevestigt binnen 5 werkdagen de ontvangst van de klacht.
Een klacht kan in meerdere onderwerpen worden ingedeeld.
Door de Klachtenfunctionaris, dan wel een door de Klachtenfunctionaris daartoe aangewezen persoon, wordt degene over wie is geklaagd in kennis gesteld van de ingediende Klacht.
De Klachtenfunctionaris, dan wel een door de Klachtenfunctionaris daartoe aangewezen persoon, stelt de Klager en degene over wie is geklaagd in de gelegenheid een (nadere) toelichting te geven op de Klacht.
De Klachtenfunctionaris, dan wel een door de Klachtenfunctionaris daartoe aangewezen persoon, tracht met de Klager tot een oplossing te komen, al dan niet in samenwerking met degene over wie is geklaagd.
De Klachtenfunctionaris, dan wel een door de Klachtenfunctionaris daartoe aangewezen persoon, handelt de klacht af binnen vier weken na ontvangst van de Klacht of doet met opgave van redenen mededeling aan de Klager over afwijking van deze termijn met vermelding van de termijn waarbinnen wel een oordeel over de Klacht wordt gegeven.
De Klachtenfunctionaris, dan wel een door de Klachtenfunctionaris daartoe aangewezen persoon, stelt de Klager en degene over wie is geklaagd schriftelijk op de hoogte van het oordeel over de al dan niet gegrondheid van de Klacht, al dan niet vergezeld van aanbevelingen.
Artikel 6 Geheimhouding en kosteloze klachtbehandeling
De Klachtenfunctionaris, de door de Klachtenfunctionaris aangewezen persoon zoals bedoeld in artikel 5 van deze Klachtenregeling en degene over wie is geklaagd nemen bij de behandeling van de Klacht geheimhouding in acht.
De Klager is geen vergoeding verschuldigd voor de kosten van de behandeling van de Klacht.
Artikel 7 Verantwoordelijkheden en klachtenregistratie
De Klachtenfunctionaris is verantwoordelijk voor de tijdige afhandeling van de Klacht.
De Klachtenfunctionaris, dan wel een door de Klachtenfunctionaris daartoe aangewezen persoon, houdt de Klager op de hoogte over de afhandeling van de Klacht.
De Klachtenfunctionaris, dan wel een door de Klachtenfunctionaris daartoe aangewezen persoon, houdt een overzicht bij van alle ontvangen Klachten met daarbij het onderwerp van de Klacht.
Voor informatie over de klachtenregeling kunt u contact opnemen met de Klachtenfunctionaris.
Dit reglement treedt in werking met ingang van 1 januari 2017